Inwonerspanel

14
sep
2022

Kortemark is in het najaar van 2022 gestart met een inwonerspanel. Er werden 1.400 inwoners geselecteerd om zich te registreren als panellid. 388 inwoners gingen op dat aanbod in.

Om de juiste keuzes te kunnen maken, is het immers cruciaal om te weten wat er leeft in de gemeente. Het contact met de inwoners is dan ook erg belangrijk. Het inwonerspanel is een groep van willekeurig gekozen inwoners die een aantal keer per jaar hun mening en adviezen kunnen geven over thema’s zoals sport, dienstverlening, mobiliteit, cultuur enzovoort. In een eerste bevraging gingen we in op de gemeentelijke communicatie.

Inwonerspanel als burgeradviesraad

Het inwonerspanel kan voor verschillende vormen van advies worden ingezet: om te polsen naar prioriteiten bij de inwoners, om na te gaan hoe bepaalde zaken geëvalueerd worden, als klankbord of als inspiratiebron. Het panel vormt voor de gemeente een burgeradviesraad.

Er werden voor de eerste bevraging 1.400 inwoners geselecteerd. Zij ontvingen een uitnodiging om zich te registreren als panellid. Deelnemen aan bevragingen kan zowel online als op papier.

Resultaten eerste bevraging

Alle resultaten van de eerste bevraging, over de gemeentelijke communicatie, kan je terugvinden in het document in bijlage, rechts op deze pagina. We bundelen hieronder alvast de belangrijkste conclusies. 

  • Het infokanaal dat het vaakst gebruikt wordt om op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen in Kortemark is het infoblad ‘De Krekelaar’.
  • Ook de Facebookpagina van de gemeente en de digitale nieuwsbrief zijn een geliefd infokanaal, dit vooral bij jongere mensen.
  • De Krekelaar wordt door 88% van de inwoners gelezen. De lezers zijn ook heel tevreden over de leesbaarheid, de aantrekkelijkheid en de inhoud van het infoblad.
  • De gemeentelijke website wordt door 86% van hen die over internet beschikken minstens 1 keer per jaar bezocht. De nieuwe website krijgt goede punten. Qua vindbaarheid van bepaalde informatie zijn er nog verbeteringen mogelijk. Mensen vinden het niet altijd eenvoudig om te werken via de zoekbalk.
  • Gemeentelijke informatie via sociale media dient vooral via de Facebookpagina te gebeuren. Andere kanalen als Twitter en Instagram worden veel minder gebruikt. Mensen die de gemeentelijke sociale media volgen zijn van oordeel dat dit de betrokkenheid verhoogt met wat er leeft in de gemeente.
  • Over het algemeen beoordeelt men de gemeentelijke communicatie positief. 75% vindt de informatie begrijpelijk en 55% zegt zich goed geïnformeerd te voelen.
  • Volgens de panelleden mag nog meer worden gecommuniceerd over activiteiten in de gemeente en over het verenigingsleven. Verder is men ook vragende partij om meer te vernemen over beslissingen vanuit de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. Meer info over wegenwerken en over subsidies en premies is ook altijd welkom.

Actiepunten

Met deze vergaarde kennis zijn we nu aan de slag gegaan. Sommige acties kan je meteen doorvoeren, andere vragen wat meer voorbereiding. Zo publiceren we bijvoorbeeld voortaan ook een overzicht van het schepencollege met hun bevoegdheden in deze Krekelaar. We zullen concrete beslissingen uit de gemeenteraad ook opnemen in het infoblad. We zetten vanaf nu bij elke editie ook een andere plaatselijke vereniging in de schijnwerpers.