Evenement organiseren in Kortemark

Een buurtfeest, wandeltocht, sportwedstrijd, fuif of een ander evenement organiseren vraagt heel wat voorbereiding. Het lokaal bestuur Kortemark ondersteunt inwoners en verenigingen graag met duidelijke informatie en praktische tips.

Hieronder vind je de belangrijkste stappen.

Stap 1: Je evenement melden

Voor je begint te organiseren, kijk je eerst na of je jouw activiteit moet aanmelden via het evenementenloket.

Wie moet melden?

  • Iedereen die een evenement organiseert op het openbaar domein (ongeacht het aantal deelnemers).
  • Iedereen die een publiek toegankelijke activiteit voor meer dan 100 personen organiseert in een gemeentelijk gebouw of op privaat terrein.
  • Niet-publiek toegankelijke activiteiten/evenementen waar bijkomende vergunningen nodig zijn (bv. verkeersmaatregelen,…)

 Stap 2: Vergunningen en toelatingen

Afhankelijk van je activiteit kunnen extra vergunningen of toelatingen nodig zijn. Enkele voorbeelden:

  • Drankvergunning: verplicht als je alcohol wilt schenken (zie stap 3).
  • Muziek of geluid: soms is een melding of vergunning vereist.
  • Verkeersmaatregelen: bij afsluiten van straten of hinder voor verkeer.
  • Brandveiligheid: voor tenten, zalen en andere locaties.

De dienst evenementen helpt je na te gaan welke vergunningen op jouw situatie van toepassing zijn.

Stap 3: Alcohol schenken (indien van toepassing)

Wil je alcohol aanbieden tijdens je evenement? Houd dan rekening met twee zaken:

  1. Leeftijdsgrenzen
    • Jonger dan 16 jaar → geen alcohol toegestaan.
    • 16 tot 18 jaar → enkel gegiste dranken (zoals bier en wijn).
    • Vanaf 18 jaar → ook sterke dranken (gedistilleerd of >22% alcohol).

Tip: vraag een bewijs van leeftijd, werk eventueel met polsbandjes per leeftijdsgroep en bied alcoholvrije alternatieven aan.

  1. Drankvergunning
    • Voor occasionele evenementen (fuif, festival, buurtfeest, …) vraag je een drankvergunning aan via het evenementenloket.
    • De vergunning is persoons- en locatiegebonden en moet vooraf worden aangevraagd.
    • Er gebeurt een moraliteitsonderzoek van de uitbater/schenkers en een controle op hygiëne en toegankelijkheid van de locatie.

Ongeacht waar de activiteit doorgaat (privédomein / openbaar domein / gemeentelijke zaal), moet dit verplicht gemeld worden via EagleBe.

Tip: maak een account aan met het mailadres van de vereniging. Op deze manier kan je steeds een vorige aanvraag kopiëren onafhankelijk wie de aanvraag doet binnen de vereniging.

Vragen of hulp nodig?

Weet je niet zeker welke stappen je moet ondernemen? De dienst evenementen helpt je graag verder.


Contact informatie

Contactpersonen