Aanpassingspremie woning bejaarden en personen met een handicap

De gemeente Kortemark voorziet een premie voor aanpassingswerken in functie van de fysieke toestand van de bejaarde (in het kader van levenslang wonen) en de persoon met een handicap. 

Voorwaarden

Om hierop aanspraak te kunnen maken, moet je voldoen aan deze voorwaarden:

  • Geen andere woning en/of gebouw (uitgezonderd garage) in volle eigendom bezitten (ouderdom woning speelt geen rol).
  • Je bewoont de woning zelf.
  • Het niet-geïndexeerde KI van je woning en je onbebouwde (bouw)gronden mogen samen niet hoger zijn dan 600 euro.
  • Minimum bedrag van totale investering: 1000 euro (inclusief btw).
  • Uitbetaling na voorleggen van eindfacturen en bewijs van betaling van facturen.
  • In een periode van 10 jaar na de eerste aanvraag kan eenzelfde premie-aanvrager, afhankelijk van het KI van de woning, maximum 2 of 3 gemeentelijke huisvestingspremies (sanerings- of aanpassingspremie) ontvangen.
  • Je hebt recht op 2 gemeentelijke sanerings- of aanpassingspremies indien het niet-geïndexeerde KI lager ligt dan 600 euro, ligt dit KI lager dan 400 euro dan heb je recht op 3 gemeentelijke premies.

Werkzaamheden die in aanmerking komen:

  • categorie A - verbeteren van de toegankelijkheid in de woning
  • categorie B - plaatsen van een (trap)lift
  • categorie C - automatisering
  • categorie D - aanpassing van de badkamer
  • categorie E - aanpassing van de slaapkamer, de leefruimte en/of de keuken
  • facultatieve categorie F - aanpassing van een toilet

Nodige documenten

  • Kopie van de gedetailleerde facturen + bewijs van betaling
    • Facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar
    • Offertes toevoegen indien de factuur niet gedetailleerd is
  • Attest gezinssamenstelling
    • Via www.mijnbugerprofiel.be aanmelden met e-ID of Its me (aanvrager)
    • Attesten en vergunningen – Attest van gezinssamenstelling – Attest opvragen – Voor uzelf – Kortemark – Attest downloaden – Attest printen
  • Eigendomsattest m.b.t. enige eigendom van alle meerderjarige bewoners
    • Voor alle meerderjarige bewoners die vermeld staan op de gezinssamenstelling:
    • Via www.myminfin.be aanmelden met e-ID of Its me :
    • Mijn woning - onroerende gegevens raadplegen – huidige onroerende gegevens – alle woning(en) openklikken – volledige pagina printen
      • Daarop staat vermeld:
        • Eigendomstitel
        • KI van de woning
        • Bouwjaar van de woning
  • Medisch attest
    • attest van FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal personen met een handicap
    • attest van de dokter

Hoe aanvragen?

Een aanpassingspremie aanvragen kan rechtstreeks bij Woonwinkel West.
Maak een afspraak om langs te komen op maandag of donderdag bij WoonWinkel West via deze knop. Je kunt ook meteen dit digitaal aanvraagformulier invullen.

 


Contact informatie